کیست که به خدا «قرض الحسنه‌ای» دهد، (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند،) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است (که روزی بندگان را) محدود یا گسترده می‌سازد؛ (و انفاق، هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی‌شود). و به سوی او باز می‌گردید (و پاداش خود را خواهید گرفت). البقرة 245

تابلو اعلانات

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۴۰۲ هجری شمسی، با تبریک عید نوروز به آحاد ملت ایران و همه ملت‌هایی که نوروز را گرامی می‌دارند، مهمترین مسئله کشور در سال گذشته را موضوع اقتصاد و معیشت مردم دانستند و با تاکید بر اینکه امسال نیز اقتصاد، مسئله اصلی کشور است، شعار سال ۱۴۰۲ را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام کردند.

واریز کمک های نیکوکاران با کارتهای عابر شبکه شتاب و تلفن های همراه:
 
 
آمار مراجعات
مهمان :  10
اعضا :  0
آمار این صفحه
امروز :  10
دیروز :  23
کل مشاهده :  702317
مصاحبه
  « کی داده و کی گرفته» یک مثل غیر مستعمل ایرانی است ؟!
    محمدباقرمقدسی، مدیرعامل ستاد دیه البرز با اشاره به سابقه این نهاد
  مردمی در استان گفت: ستاد دیه البرز که از نیمه اول سال 1390 و با همت نیکوکاران فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، به لطف الهی تا به امروز با همراهی مسئولین دلسوز... ادامه...


آخرین اخبار و رویدادها
1394/10/27 15:19

هشدارهایی در خصوص جرائم غیرعمد: چگونه با اتفاقات ناخواسته به زندان نرویم؟!

اگر بتوانیم از اتفاقاتی که ناخواسته است پیشگیری کنیم، قطعاً ورود به زندان نخواهیم داشت.

به گزارش روابط عمومی ستاد دیه استان البرز: محمدباقر مقدسی مدیرعامل ستاد مردمی دیه و کمک به زندانیان نیازمند استان البرز با بیان مطالب فوق افزود: ازآنجاکه وظیفه ستاد دیه، کمک به زندانیان جرائم غیر عمد شامل دیه، مالی و مهریه هست، لذا اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جهت کاهش ورود مجرمین جرائم غیر عمد و غیرکلاهبردار به زندان نیز جزء وظایف این ستاد در راستای پیشگیری به شمار می‌رود.

وی در خصوص دیه تصادف رانندگی گفت: اگر فرد، دارای گواهینامه رانندگی بوده و همچنین بیمه‌نامه‌اش کامل باشد، قطعاً با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد.

مقدسی در ادامه به دیه کارگاهی ناشی از حوادث حین کار اشاره و تصریح کرد: اگر کارگاه‌ها بیمه حوادث شوند و کارگران نیز بیمه باشند، اگر خدای‌نکرده اتفاقی ناگوار در کارگاه پیش آمد، بیمه خسارت را تقبل می‌کند.

ایشان با ذکر مثال‌هایی از کارگاه‌هایی چون دروپنجره‌سازی، آرماتوربندی ساختمان‌ها و تمامی کارگاه‌هایی که وقوع فقط یک حادثه، می‌تواند فاجعه‌بار باشد، اظهار داشت: تعداد از زندانیان که به‌عنوان مددجو در زندان‌ها هستند، پیمانکاران یا صاحبان مشاغلی بودند که ناخواسته و براثر یک اتفاقی که منجر به آسیب‌دیدگی کارگرانش شده است، الآن به دلیل عدم توانایی در پرداخت دیه در زندان محبوس هستند.

وی افزود: کارگرانی که برای این محکومین کار می‌کردند ممکن است از ارتفاع یا داربست سقوط کرده باشند و یا در کار با دستگاه دچار حادثه شده‌اند و یا هر اتفاق ناگوار دیگری که برایشان پیش‌آمده، باعث گردیده که آسیب‌های وارده به آن‌ها به حدی باشد که برابر قانون و شرع، محکومیت دیه را برای صاحب کارگاه در پی داشته باشد.

مقدسی در خصوص شرکت‌های بیمه‌گر نیز خاطرنشان کرد: انتظار این است که شرکت‌های بیمه‌گر نیز در راستای کاهش ورود افراد به زندان همکاری نمایند. بدین‌صورت که کارگزاران بیمه‌گر، شرکت‌ها و صاحبان حرف و مشاغل را راهنمایی نموده و آن‌ها را به وظایف و مسئولیت‌های خود آشنا نمایند.

مدیرعامل ستاد دیه استان البرز در بحث محکومیت‌های ناشی از مهریه نیز اظهار داشت: زیبنده نیست جوانی که کمتر از سی سال سن دارد، به دلیل بدهکاری مهریه در زندان باشد درحالی‌که باید در جامعه چرخ اقتصادی این مملکت را به گردش درآورد؛ اما متأسفانه به دلیل مهریه بدهکار است و در حبس به سر می‌برد.

وی تصریح کرد: خواهشی که از خانواده‌های محترم دارم این است که مهریه معقول را در نظر بگیرند و توان خواستگار جوان و خانواده‌اش را بسنجند. نه اینکه به خاطر مهریه بخواهند دخترشان را شوهر دهند. این مشکل ایجاد می‌کند. این مسائلی است که گریبان گیر جامعه ماست و جوانی که هیچ گناهی ندارد و فقط به خاطر اینکه ازدواج‌کرده است، الآن باید در زندان باشد.

مقدسی به محکومیت مالی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: درزمینهٔ مسائل مالی تعداد قابل‌توجهی از زندانیان جرائم غیرعمد، بدهکاران مالی هستند که در زندان حضور دارند. افرادی که در معاملات حساب‌وکتاب دقیقی را رعایت نکردند، چک‌های بی‌محل صادر کردند و در موعد مقرر نتوانستند مبلغ آن را پرداخت نمایند و درنتیجه روانه زندان شده‌اند.

وی تصریح کرد: البته افرادی هم هستند که ورشکسته شده‌اند یا آمده‌اند یک کار تولیدی را بنا نهاده‌اند اما نتوانستند کار خودشان را به نتیجه برسانند و به مشکل برخورد کرده‌اند و بدهکار شده‌اند.

ایشان در توصیه به این افراد گفت: اگر در حد توان و داشته خود، برنامه‌ریزی نمایند و در حد نیاز، خرید نمایند، قطعاً درزمینهٔ مالی دچار مشکلات عدیده نخواهند شد.

این مقام مسئول ستاد دیه استان البرز در همین راستا خطاب به مستأجران عزیز اظهار داشت: اگر در حد وسع و حقوقی که دریافت می‌کنیم، برویم خانه‌ای را اجاره نماییم، در ادامه با موجر دچار مشکل نخواهیم شد.

 مقدسی با بیان این نکته که در بعضی مواقع هم اتفاقات در اختیار انسان نیست، به خیرین و نیکوکارانی اشاره کرد که به این دسته از محکومین جرائم غیرعمد و غیرکلاهبرداری کمک می‌کنند تا آزاد شوند.

 وی گفت: این خیرین بزرگوار که کمال قدردانی از آنها داریم، به کسانی کمک می‌کنند که هیچ سابقه سویی ندارند و اینک در زندان هستند.

مدیرعامل ستاد دیه استان البرز در پایان به تسهیلات در اختیار داشته ستاد دیه استان و نیز کمک‌های خیرین به ستاد را مورد اشاره قرار داد و گفت: این تسهیلات و کمک‌ها، جهت آزادی زندانیان نیازمند و آبرومندی هزینه می‌گردد که به جرم غیر عمد و غیر بزهکاری در زندان به سر می‌برند که آمار سالیانه آن نشانگر این عملکرد است.

  فیلم ویدویی این مصاحبه :       www.aparat.com/v/VQanB


شبکه های اجتماعی ستاد دیه

نظرات

نظر شما
نام :
پست الکترونیکی :
وب سایت :
متن :

تصویر :

برچسب ها :